do roku 2023
Liczba osób prowadzących działalność gospodarczą
Liczba wniosków o wpis do rejestru REGON
Liczba wniosków o wypis z rejestru REGON
Podatki dla przedsiębiorców obowiązujące w 2025 r.
Stosowanie niższych niż maksymalne stawek podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych na terenie Gminy Jarosław stanowi wyraz dążenia władz do zwiększania potencjału gospodarczego gminy.
Należy podkreślić, że pomimo wzrostu stawek maksymalnych dla podatku od środków transportowych i nieruchomości, Gmina Jarosław nie zdecydowała się na ich zastosowanie. Utrzymanie wysokości obowiązujących stawek podatku poniżej maksymalnego poziomu zapewnia stabilność finansową gminy, a przy tym gwarantuje możliwość dalszego rozwoju gospodarczego. Przyjazne warunki dla prowadzenia biznesu potwierdza ponowny wzrost liczby podmiotów (o 1,2%) wpisanych w 2024 r. do rejestru REGON.
Pochodną zwiększającej się bazy przedsiębiorców na terenie gminy są również uzyskiwane wpływy z podatku PIT i CIT. W 2024 r. wartość wpływów z tych podatków w przeliczeniu na 1 mieszkańca wyniosła 851 zł.
Wsparcie inwestorów
W Urzędzie Gminy Jarosław działa Punkt Obsługi Inwestora, zapewniający pomoc przy realizacji inwestycji.
Do zadań ww. stanowiska pracy należy:
przygotowanie kompletnej oferty inwestycyjnej JST, jej weryfikacja i aktualizacja, w tym nadzór nad danymi niezbędnymi do jej opracowania,
nadzór nad aktualizacją danych dotyczących oferty inwestycyjnej na portalu/stronie internetowej JST oraz dbałość o aktualność informacji, w tym nadzór nad administratorem strony w tym zakresie,
nadzór nad aktualizacją danych dotyczących ofert lokalizacyjnych JST w generatorze ofert inwestycyjnych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH),
weryfikacja oferty inwestycyjnej i działań Punktu Obsługi Inwestorów pod kątem zgodności ze Strategią Rozwoju Gminy Jarosław, w szczególności w zakresie ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami,
organizacja działań promujących ofertę inwestycyjną JST,
udzielenie informacji przedsiębiorcom/inwestorom, w tym prezentacja posiadanej przez JST oferty inwestycyjnej,
organizowanie w razie potrzeby wizyt lokalizacyjnych inwestorów na terenie JST i współdziałanie z innymi podmiotami w tym zakresie,
opieka proinwestycyjna dla firm łącznie ze wsparciem firm, które już działają na terenie JST,
współdziałanie z podmiotami zaangażowanymi w obsłudze inwestora na szczeblu ponadgminnym,
znajomość i przestrzeganie standardów obsługi inwestora na każdym etapie działania,
POI ma stanowić pierwsze ogniwo w inicjowaniu kontaktów pomiędzy przedsiębiorcami i podmiotami wspierającymi rozwój gospodarczy na terenie JST, właściwymi dla struktury potrzeb potencjalnego inwestora,
udział w spotkaniach, konferencjach oraz szkoleniach służących podnoszeniu kwalifikacji oraz kompetencji w zakresie pozyskiwania i obsługi inwestorów.
Oferty Inwestycyjne w Gminie Jarosław
Tereny inwestycyjne w Makowisku to obszar 183 ha powierzchni stanowiącej własność Gminy Jarosław, objęty Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego pod zabudowę produkcyjną, budowę składów, magazynów i częściowo usługową.
Tereny są równinne położone na gruntach klasy IV, V i VI w bardzo dobrej lokalizacji ok. 18 km od autostrady A4, z bezpośrednim dostępem do drogi wojewódzkiej nr 865 Jarosław – Bełżec, która obecnie jest modernizowana oraz rozbudowywana o nowy odcinek, na którego trasie ma być wybudowany most na rzece San z programu rządowego Mosty Plus.
Z ofertą inwestycyjną można się zapoznać na stronie internetowej Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w generatorze ofert inwestycyjnych.
Planowanie przestrzenne w gminach to proces systematycznego i zrównoważonego kształtowania przestrzeni, który ma na celu racjonalne wykorzystanie terenów z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców, ochrony środowiska oraz interesów społecznych i gospodarczych. W Polsce, na poziomie lokalnym, planowanie realizowane jest przede wszystkim poprzez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Uchwalanie nowych miejscowych planów ma korzystne długotrwałe efekty m.in. przyczyniając się do usprawnienia procesów inwestycyjnych.
Dokumentem kształtującym obecną politykę przestrzenną gminy Jarosław jest uchwała Nr V/52/2022 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie uchwalenia II zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Jarosław. Dokument zastępuje w całości obowiązujące dotychczas Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Jarosław, przyjęte uchwałą Nr VII/51/2001 Rady Gminy Jarosław z dnia 21 grudnia 2001 r. z późn. zm.
Dokument ze zmianami jest dostępny tutaj.
plan ogólny
Rada Gminy Jarosław uchwałą Nr XI/113/2024 z dnia 20 września 2024 r. przystąpiła do sporządzenia Planu ogólnego Gminy Jarosław.
24 września 2023 r. weszła w życie, planowana od dłuższego czasu, zmiana ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ma ona znaczący wpływ na prowadzenie polityki przestrzennej w gminach w całej Polsce. Jednym z kluczowych aspektów reformy jest zastąpienie dotychczasowego dokumentu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy planem ogólnym. Zgodnie z przepisami wyżej wymienionej ustawy, do dnia wejścia w życie planu ogólnego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zachowuje swoją moc, jednak nie dłużej niż do 31.12.2025 r. Plan ogólny będzie aktem prawa miejscowego. Ustalenia zawarte w planie ogólnym będą wiążące dla planów miejscowych oraz dla decyzji o warunkach zabudowy.
Plan ogólny ma określić podział obszaru gminy na strefy planistyczne (sposób zagospodarowania poszczególnych terenów) oraz wskazać gminne standardy urbanistyczne (określenie intensywności zabudowy, wysokości i powierzchni zabudowy oraz minimalnej powierzchni biologicznie czynnej).
miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
Liczba MPZP
obowiązujących
Powierzchnia objęta
MPZP (ha)
Powierzchnia gminy
objęta MPZP
Blisko 1/3 powierzchni gminy jest pokryta obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Powstające nowe plany miejscowe wpływają korzystnie na zagospodarowanie niezabudowanych jeszcze terenów.
W 2024 r. Rada Gminy Jarosław nie uchwaliła nowych miejscowych planów, zmieniła 1 plan zagospodarowania.
Ponadto w 2024 r. wydano 24 decyzje o warunkach zabudowy oraz 2 decyzje dotyczące ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Pokrycie Gminy Jarosław miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego
Wykaz obowiązujących aktów planowania przestrzennego dostępny po kliknięciu w poniższe mapy:
Tereny zielone w gminie Jarosław stanowią istotny element lokalnego krajobrazu i systemu ekologicznego mimo dominującego charakteru rolniczego regionu. Wśród nich znajduje się zarówno zieleń izolacyjna, pełniąca funkcję buforową między różnymi rodzajami zabudowy i terenami komunikacyjnymi, jak i obszary nieurządzone o wysokich wartościach przyrodniczych, takie jak zadrzewienia, łąki i pastwiska położone wzdłuż rzek i cieków wodnych.
Gmina Jarosław leży na obszarze o zróżnicowanych warunkach geograficznych, gdzie lasy zajmują około 1,7% powierzchni, a ich skład to głównie lasy mieszane z bogatym runem roślinnym, w tym gatunkami chronionymi. Ponadto, na terenie gminy znajdują się fragmenty obszarów Natura 2000, które chronią cenne siedliska i rzadkie gatunki flory oraz fauny, podkreślając znaczenie ochrony przyrody w tym regionie.
Gmina realizuje także zadania związane z bieżącym utrzymaniem terenów zieleni i parków, co świadczy o aktywnym podejściu do zarządzania zielenią miejską i wiejską. W ramach planowania przestrzennego wyznaczane są tereny zieleni izolacyjnej, które mają na celu poprawę jakości środowiska i komfortu życia mieszkańców6. Wszystkie te elementy tworzą kompleksowy system zieleni, który jest nie tylko ważny dla zachowania bioróżnorodności, ale także dla rekreacji i estetyki przestrzeni publicznej w gminie Jarosław.
Gminne miejscowości kuszą walorami krajobrazowymi oraz ciekawą przeszłością i związanymi z nią zabytkami. Do najcenniejszych należy Zespół Pałacowo-Parkowy w Pełkiniach - dawniej rezydencja Czartoryskich.
Powierzchnia gminnych gruntów leśnych (ha)
Powierzchnia terenów chronionych (ha)
Liczba zasadzonych krzewów
Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze gminy Jarosław. Do najważniejszych z nich należą:
Program Ochrony Środowiska dla gminy Jarosław na lata 2022-2030,
Program priorytetowy "Czyste Powietrze",
Program Ograniczenia Niskiej Emisji dla gminy Jarosław,
Gminny program wymiany pieców na paliwo stałe,
Program usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Jarosław,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Jarosław.
Szczegółowy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej realizowanym politykom, programom i strategiom.
Sadzenie roślin Miododajnych
W 2024 r. po raz kolejny gmina Jarosław włączyła się w kampanię "Rola pszczół miododajnych w zachowaniu bioróżnorodności w rolnictwie". Dzięki temu, krajobraz wielu miejscowości gminy wzbogacił się o piękne i pożyteczne rośliny miododajne. W ramach akcji każdego roku Gmina otrzymywała po 50 sztuk sadzonek drzew i krzewów miododajnych, które były przekazywane mieszkańcom poszczególnych miejscowości, celem podsadzenia w pobliżu miejsc użyteczności publicznej. Akcja sadzenia roślin miododajnych ma wymiar zarówno edukacyjny jak i ekologiczny - wzbogaca ekosystem. Edukacyjny efekt został osiągnięty dzięki włączeniu dzieci i młodzieży z Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Wólce Pełkińskiej i w Surochowie w sadzenie roślin miododajnych i późniejszą ich pielęgnację.
panelE fotowoltaiczne na gminnych budynkach
Jednym z zadań Gminy Jarosław jest minimalizacja kosztów energii. Na ten cel Gmina zdobyła 2.000.000,00 zł. Ze środków tych została wykonana instalacja fotowoltaiczna na budynkach użyteczności publicznej: urzędzie gminy, wszystkich budynkach szkolnych, przedszkolach, stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania ścieków. Cel to zminimalizowanie kosztów utrzymania budynków komunalnych, czy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych gdzie zużycie prądu jest ogromne. Opłaty za prąd przekładają się wprost na taryfy dla mieszkaniowców.